blog młodych, lubelskich artystów oraz krytyków sztuki


b l o g

m ł o d y c h,

l u b e l s k i c h

a r t y s t ó w

o r a z

k r y t y k ó w

s z t u k i









środa, 24 października 2007
Czy istnieją granice wolności artystycznej?
Wolność wypowiedzi (także w kontekście swobody twórczości), jest jednym z najważniejszych i głównych praw obywatelskich gwarantowanym w demokratycznym społeczeństwie. Mówi o niej polska Konstytucja, Europejska Konwencja Praw Człowieka, szerokie gwarancje w tym zakresie zawiera też Karta Praw Podstawowych Unii Europejskiej (to ten dokument, o którym ostatnio jest głośno, choć na razie nie jest to źródło obowiązującego prawa). Wolność wypowiedzi, której powinien być przyznany jak najszerszy margines swobody, może być w szczególnych przypadkach ograniczona. Mianowicie wtedy, gdy doszło do naruszenia prawa. Nawet jeśli chodzi o sztukę, choć w tym przypadku sprawa jest szczególnie trudna. Jednak pamiętać należy o kilku rzeczach: sztuka (tj. w sferze „merytorycznej”, „intelektualnej”) dotyka i omawia pewne konkretne problemy, a więc w tym kontekście kwestie związane z naruszeniem prawa nie powinny być brane pod uwagę (nawet, jeśli mówi o nagannych prawnie sytuacjach, czy postawach, jak przemoc, holokaust itp.), a dodatkowo należy też pamiętać, że sztuka z zasady może, czy powinna szokować, czy być kontrowersyjna.. Z drugiej strony mogą wystąpić sytuacje, gdy samo dzieło nie narusza prawa, ale powstało w sposób prawnie naganny (np. ze skradzionego materiału), wtedy odpowiedzialność prawna jest jak najbardziej uzasadniona (podobna sytuacja dotyczy amerykańskiego artysty Stevena Kurtza, który w swojej pracy użył nie do końca legalnie zdobyty materiał genetyczny. Poważnym problemem okazała się sama sytuacja związana z uzyskaniem tego materiału, natomiast nie jego dosyć kontrowersyjna działalność artystyczna). W Polsce sytuacje związane z naruszeniem prawa w wyniku wypowiedzi artystycznej dotyczą w szczególności kwestii związanych z ewentualnym naruszeniem prawa karnego, a dokładnie przepisu dotyczącego naruszenia uczuć religijnych (tak było w przypadku Doroty Nieznalskiej).

W takich sytuacjach pojawia się pytanie o konieczność ingerencji państwa w wolność wypowiedzi. Podczas debaty (o granicach tej swobody), która miała miejsce podczas lubelskiej edycji Festiwalu Praw Człowieka w Filmie zaproszeni goście – dr Agnieszka Rybczyńska z Zakładu Praw Człowieka Wydziału Politologii UMCS, ks. prof. Alfred Wierzbicki, etyk i filozof z KUL i artysta Tomasz Kozak zgodzili się, że w takiej sytuacji ingerencja władz publicznych (w postaci organów ścigania – policji i prokuratury, czy też sądów) nie jest konieczna, czy wręcz jest niedopuszczalna. Uznali także, że wypowiedź artystyczna powinna mieć szeroki margines swobody, niezależnie od samej wartości i jakości poszczególnych dzieł. Natomiast tą właśnie „jakością” powinni się zajmować i ewentualnie ją weryfikować krytycy sztuki, a nie państwo. A z takim stanowiskiem trudno polemizować.

Joanna Hołda

sobota, 20 października 2007
Dzień otwarcia!

transgresja wyobraźni

Szkolenie wolontariuszek  w toku

transgresja wyobraźni

 Ale cudo...

transgresja wyobraźni

 kontemplacja ...Danusi Kuciak

transgresja wyobraźni

 zapraszamy?

transgresja wyobraźni

 zimno jak w grobowcu?..wyjście z kolejnego archeologicznego projektu Kuśmirowskiego



transgresja wyobraźni

Jedni gadają a inni podziwiają:) 

 

 transgresja wyobraźni

Stachyra przed własną prezentacją...nie sam:) Odreagowanie po realizacji?

transgresja wyobraźni
 

Tajemnicza sceneria to nie kolejny plan filmowy - a praca Pauliny Kary 

transgresja wyobraźni

Zabawy z bronią... 

 

transgresja wyobraźni

tajny agent w akcji 

 

transgresja wyobraźni

Tajemnica jest za drzwiami 

 

 transgresja wyobraźni

A to podumowanie - czyli po uczcie dla oczu - uczta dosłowna:) 

 

 

 

 

 

17:43, mlodeforumsztuki , wydarzenia
Link Komentarze (1) »
czwartek, 18 października 2007
JUTRO OTWARCIE!!!

 

transgresja wyobraźni

 Gazobetonownia instaluje instalację za pomocą elementów istalacji sanitarnej.

 

transgresja wyobraźni

 Kolorek - mniam mniam... różowa landrynka.

 

 

transgresja wyobraźni

Gabinet cieni Danusi Kuciak (leży).

 

transgresja wyobraźni

Dalsza część horroru?  

 

transgresja wyobraźni

Sala tortur? 

 

transgresja wyobraźni

Nie, to kolejna maszyna Kamila Stańczaka. 

 

transgresja wyobraźni

"Aaaa się Wiola wygięła ... hmmmmmm" powiedział Mariusz Tarkawian.

 

transgresja wyobraźni

Gazobetonownia z kolejną dostawą.

 

transgresja wyobraźni

W biurze nocą burze.

 

 

transgresja wyobraźni

A to co? Niektórzy ze zmęczenia widzą 'różne' rzeczy. I krety.

 

transgresja wyobraźni

"Ty, jakiś chuligan ściany pomazał. Choć to szybko zamalujemy zanim ktoś zobaczy" 

 

pz&pw 

 

 

18:35, mlodeforumsztuki , wydarzenia
Link Dodaj komentarz »
wtorek, 16 października 2007
Galeria Biała w wirze przygotowań. Do piątkowej wystawy zostały cztery dni.
Przygotowania do piątkowej wystawy w toku. Galeria Biała zamieniała się w obóz przejściowy, ciągle ktoś przychodzi, wychodzi - artyści, wolontariusze - a w akcji biorą udział śrubokręty, farby, pędzle czyli narzędzia różnej maści. Na korytarzach pracuje Mariusz Tarkawian, zjawiający się regularnie i z benedyktyńską dokładnością przenoszący na ścianach historię sztuki w pigułce. Michał Stachyra i Kamil Stańczak powoli rozwijają skrzydła;) Na dole, 'white cube' opanował PSF - Cezary Klimaszewski, Tomasz Malec i Tomasz Kozak - montaż, kontrola jakości tekstów, powolne wnikanie w atmosferę...
transgresja wyobraźni
transgresja wyobraźni
Tarkawian uczy (się) historii sztuki.
transgresja wyobraźni
transgresja wyobraźni
Czy to nowy horror Rodrigueza? Nie! To wolontariusze pracują nad wystawą.
transgresja wyobraźni
Artyści również ...
transgresja wyobraźni
Instruktaż-zlecenie dla elektryka. Autor: Jan Gryka.
transgresja wybraźni
Kariatyda. (?)
transgresja wyobraźni
Profesjonalne oddziały wolontarystycznie usuwają skażenie ... pozostałości Novej Białej.
transgresja wybraźni
Artystka? Wolontariusz? Teletubbies?
transgresja wybraźni
Artyści z niedowierzaniem oglądają teren wystawy.
A w 'kwaterze głównej' nad wszystkim czuwają Anna Nawrot i Jan Gryka dbając nawet o ludzkie żołądki...:)
transgresja wybraźni

pz + pw
piątek, 12 października 2007
nie rydzykuj! głosuj! urna twoja mać!

... a chciało by się powiedzieć może nawet dosadniej.

Do głosowania na naszym blogu namawiały już w swoim pierwszym wpisie prawniczki Joanna Hołda i Dominika Kiedrowska

A tymczasem kampania frekwencyjna zatacza coraz szersze kręgi. Od kilku tygodni Pola Dwurnik prowadzi akcję "Oddaj swój głos!" . Za pomocą świetnych plakatów, rozsyłanych e-mailowo znajomym, namawia do udziału w wyborach.

Pola Dwurnik

 

Pola Dwurnik

 

"Wybieram.pl 2007 - Głosuj. Głosuj jak chcesz." - mówią autorzy potralu wybieram.pl, którzy również prowadzą bloga. Do głosowania, w stonowanej kampanii, namawiają nas z czarno-białych zdjęć "znani i lubiani" aktorzy, dziennikarze, dj'e, muzycy czy sportowcy.

 

wybieram.pl

 

wybieram.pl

 

Na koniec chyba najciekawsza, a jednocześnie najbardziej osobista akcja zachęcająca do głosowania.

"Czasy są absurdalne, Polska stała się zakałą Unii - tylko głosując, mamy szansę coś zmienić" - to słowa Roberta Florczaka i Jacka Staniszewskiego, autorów plakatu wyborczego "Nie rydzykuj. Głosuj. Urna twoja mać". Mocny przekaz, w formie ulicznego graffiti, przyciąga uwagę i skierowany jest do młodych ludzi.

nie ryydzykuj

 

Niezdecydowanym na pewno przyda się kalkulator wyborczy. Jeśli nie wiesz na kogo głosować - odpowiedz na kilka prostych pytań. Porównanie twoich odpowiedzi z programami komitetów wyborczych pozwoli ci dowiedzieć się z kim Ci jest najbardziej "po drodze". Polecam.

I idź. Głosuj. ...urna twoja mać!!!

00:10, mlodeforumsztuki , wydarzenia
Link Dodaj komentarz »
wtorek, 09 października 2007
„Palindromy” Tomasza Mażewskiego.

 

Dobrze jest obcować ze sztuką, którą można zrozumieć od samego patrzenia, bez wczytywania się w zawiłe komentarze autora i kuratorów. Taki jest cykl fotografii Tomasza Mażewskiego pt. „Palindromy”, do 12.10.2007 wystawiany w Galerii Białej w Lublinie.


„Palindrom” to wyraz, który czytany od końca brzmi tak samo, jak od lewej do prawej. Mażewski fotografuje postindustrialne przestrzenie Śląska, a fotografie przetwarza w symetryczne kompozycje.

 

Tomasz Mażewski

 

Tomasz Mażewski

 

Tomasz Mażewski

 

Tomasz Mażewski

 

Sposoby Mażewskiego nie są odkrywcze, ale jeśli zestawimy „Palindromy” z tym, co dziś dominuje w galeriach, to właśnie ta konwencjonalność stanie się wartością. Galeryjnej sztuce zbyt często brakuje celu, porządnego wykonania i myślowej dyscypliny i można wątpić, czy panująca teraz formuła w ogóle jeszcze jest płodna. Myślę, że po raz kolejny w historii sztuki dotarliśmy do punktu, w którym powinniśmy przywołać klasykę – na przykład tak, jak to czyni Mażewski. Artysta ten ma czytelne intencje, sprecyzowany cel (w tym wypadku – czysto formalny), warsztat. Niby są to sprawy banalne i powinny być oczywiste - ale właśnie problem dzisiejszej sztuki w tym, że nie są. A jak powiada Twain: „Wszystko już zostało powiedziane, ale skoro nikt nie słucha, warto zacząć od początku.”

 

 

Katarzyna Hołda

14:25, mlodeforumsztuki , wystawy
Link Dodaj komentarz »
piątek, 05 października 2007
...będzie się działo!

TRANSGRESJA WYOBRAŹNI

 
19 października - otwarcie wystawy
godzina 17.00 -
Centrum Kultury w Lublinie przy ul.Peowiaków 12

Magdalena Bicz
Katarzyna Cichoń
Paulina Daniluk
Eliza Galey
Gazobetonownia (Natalia Głowacka, Ola Mijal, Barbara Abramowicz)
Wiola Głowacka
Grupa 64 (Jakub Kijuc, Łukasz Smutek)
Anna Gryczka
Jan Gryka
Paulina Kara

Karolina Komorowska
Danuta Kuciak
Robert Kuśmirowski

Natalia Maciocha
Angelika Milaniuk
Irena Nawrot
Pawilon Stabilnej Formy (Cezary Klimaszewski, Tomasz Kozak, Tomasz Malec)
Marta Polkowska)
Michał Stachyra
Kamil Stańczak
Mariusz Tarkawian
Sławomir Toman
Monika Zapisek

20-21 października- sesja teoretyczna
10.00-15.30 - Sala Nowa Centrum Kultury w Lublinie przy ul.Peowiaków 12

Jak piszą organizatorzy, "wystawa i sesja „Transgresja wyobraźni” dotyczy zjawisk artystycznych, które przekraczają konwencjonalne ramy sztuki, określane jako intermedialne, sytuując się zazwyczaj poza zdefiniowanym polem przedmiotów dydaktycznych, występujących na uczelniach artystycznych w Polsce. Owe eksperymentalne formy już od dość długiego czasu funkcjonują w obrębie sztuki, zaś ciągle niechętnie włączane są w obszar rozwinięć dydaktycznych, choć oczywiście są w różnych formach stosowane na wielu polskich uczelniach. Wydaje się zasadnym ukazanie tych zjawisk w sposób poszerzony zarówno w sensie wielkości i różnorodności przygotowywanej ekspozycji jak i rozszerzonej refleksji teoretycznej.

Skonfrontowanie dorobku wyższych artystycznych szkół z działalnością MFS przez to również z dorobkiem Wydziału Artystycznego UMCS w Lublinie jest istotnym czynnikiem w kształtowaniu nowego wymiaru programowego kierunków artystycznych. Jest to również forma poszukiwania podstaw innego systemu kształcenia. Tworzenie bazy rzeczywistych odniesień wydaje się tu niezbędnym minimum, które może posłużyć do rozwoju i poszukiwań bardziej twórczych rozwiązań. Proces uwspółcześniania programów dydaktycznych jest w tym wypadku dość trudny i napotyka na przeszkody związane z historycznym pojmowaniem funkcji „akademii”. Stąd też wiele eksperymentalnych rozwiązań sytuuje się jakby na uboczu, stanowiąc cenne doświadczenie, które może mieć wpływ na jakość kształcenia w ogóle."

 

 

Uczestnicy sesji:

Dobrosław Bagiński - Wydział Artystyczny UMCS w Lublinie

Jan Gryka - Wydział Artystyczny UMCS w Lublinie

Małgorzata Jankowska - Wydział Sztuk Pięknych Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

Grzegorz Klaman - Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku

Grzegorz Kowalski - Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie

Marcin Lachowski - Katolicki Uniwersytet Lubelski

Piotr Majewski - Wydział Artystyczny UMCS w Lublinie

Irena Nawrot - Wydział Artystyczny UMCS w Lublinie

Karol Sienkiewicz - „Sekcja” Magazyn Artystyczny

Sławomir Sobczak - Akademia Sztuk Pięknych w Poznaniu

Grzegorz Sztwiertnia - Akademia sztuk Pięknych w Krakowie

Leon Tarasewicz - Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie

Andrzej Trzciński - Wydział Artystyczny UMCS w Lublinie.

 

 

 

szczegółowy program wkrótce!!!